Habib Zain bin Ibrahim bin Sumaith Pengetua Rubath al-Jufri Madinah Munawwarah

BIODATA AL-ALLAMAH AL-HABIB

Al-Alaamah al-Muhaqqiq al-Faqih al-’Abid

az-Zahid al-Murabbi ad-Da`ie ila Allah as-Sayyid al-Habib Zain bin Ibrahim bin

Zain bin Muhammad bin Zain bin ‘Abdur Rahman bin Ahmad bin ‘Abdur Rahman bin

‘Ali bin Saalim bin `Abdillah bin Muhammad Sumaith bin ‘Ali bin ‘Abdur Rahman

bin Ahmad bin ‘Alawi bin Ahmad bin ‘Abdur Rahman bin ‘Alawi (‘ammul Faqih).

Beliau

dilahirkan pada tahun 1357H di Jakarta, Indonesia. Beliau telah diberi didikan

awal agamanya oleh ayahandanya sendiri dan juga dengan para ulama dan pemuka

habaib di Jawa. Sedari kecil beliau telah dibawa oleh ayahandanya untuk hadir
ke halaqah ilmu, rohah dan mawlid yang dianjurkan oleh Habib ‘Alwi bin Muhammad

al-Haddad di Bogor yang merupakan naqib para saadah di Tanah Jawa. Habib ‘Alwi

ini adalah seorang ulama dan waliyUllah yang terkemuka pada masanya. Beliau

wafat pada tahun 1373H dan dimakamkan di Empang, Bogor di mana hingga saat ini

makamnya diziarahi dan terkenal sebagai Keramat Empang Bogor. Beliau inilah

antara guru awal Habib Zain. Selain itu, Habib Zain juga sering dibawa

ayahandanya untuk meneguk ilmu dan hikmah di majlis seorang lagi ulama dan

waliyUllah iaitu Habib ‘Ali bin ‘Abdur Rahman al-Habsyi (Habib ‘Ali Kwitang).

Dalam

tahun 1371H, ketikanya usianya lebih kurang 14 tahun, Habib Zain telah dibawa

oleh ayahandanya ke Tarim al-Ghanna. Di sana beliau meneruskan pengajiannya di

Rubath Tarim dan berguru dengan ramai ulama terkemuka yang telah memberinya

sanad dan ijazah mereka seperti Habib Muhammad bin Saalim BinHafidz (lihat

gambar sebelah, beliau adalah ayahanda Habib ‘Umar), Habib ‘Umar bin ‘Alawi

al-Kaaf, Habib ‘Alawi bin ‘Abdullah Bin Syihaabuddin, Habib Ja’far bin Ahmad

al-’Aydrus, Habib Ibrahim bin ‘Umar bin ‘Aqil, Habib Abu Bakar ‘Aththas bin

‘Abdullah al-Habsyi, Habib Salim bin ‘Alawi Khird, Habib ‘Abdur Rahman bin

Haamid as-Sariy, ‘Allaamah Syaikh Mahfuz bin Saalim al-Zubaidi, Syaikh Saalim

bin Sa`id Bukair BaGhitsaan al-Mufti, Syaikh Fadhl bin Muhammad BaFadhl, Habib

Muhammad bin Hadi as-Saqqaf, Habib Ahmad bin Musa al-Habsyi, ‘Allaamah

al-Muhaddits Sayyid ‘Alawi bin ‘Abbas al-Maliki al-Makki, Habib ‘Umar bin Ahmad

BinSumaith, Habib Ahmad Masyhur bin Taha al-Haddad, Habib ‘Abdul Qaadir bin

Ahmad as-Saqqaf dan Habib Muhammad bin Ahmad asy-Syaathiri. Asuhan dan didikan

selama 8 tahun di Kota Tarim dengan ulama-ulamanya itu menjadikan Habib Zain

seorang ulama dan faqih yang melaut ilmunya di samping hafalannya akan segala

mutun para ulama antaranya matan az-Zubad dan al-Irsyad

bagi Ibnu al-Muqri` sehingga bab al-jinayah.

Setelah kira-kira 8 tahun menuntut di Tarim, Habib Zain telah disuruh oleh guru

beliau Habib Muhammad bin Saalim BinHafiz untuk pindah ke al-Baidha` untuk

mengajar dan berdakwah di samping meneruskan pengajian dengan para ulama di

sana antaranya kepada mufti al-Baidha`, Habib Muhammad bin ‘Abdullah al-Haddar.

Kedatangannya ke al-Baidha` disambut dengan penuh kegembiraan oleh Habib

Muhammad bin ‘Abdullah al-Haddar. Habib Zain telah ditugaskan oleh Habib

Muhammad al-Haddar untuk mengajar dan membantu beliau dalam berdakwah. Kagum

dengan beliau, akhirnya Habib Muhammad al-Haddar telah menikahkan beliau dengan

puterinya. Habib Zain terus menetap di al-Baidha` dan meneruskan pengabdiannya

terhadap ilmu dan dakwah di mana beliau menjadi tempat rujuk dan mufti.

Ketinggian ilmunya diakui oleh para ulama sehingga Habib Muhammad al-Haddar

menyatakan bahawa apabila sesuatu permasalahan itu telah dijawab oleh Habib

Zain, maka tidaklah perlu untuk membuat rujukan lain.

Setelah kira-kira 21 tahun menetap di al-Baidha`, maka pada bulan Ramadhan

1406, Habib Zain telah berhijrah ke kota nenda beliau al-Mustafa s.a.w.,

Madinah al-Munawwarah, untuk menjadi pengasuh Rubath Habib ‘Abdur Rahman bin

Hasan al-Jufri. Beliau berganding dengan Habib Saalim asy-Syaathiri untuk

mengasuh Rubath al-Jufri tersebut. Setelah Habib Saalim pulang ke Tarim untuk

mengasuh Rubath Tarim, maka tanggungjawab di Rubath al-Jufri dipikul sepenuhnya

oleh Habib Zain sehingga kini. Selain melahirkan ramai murid yang menjadi ulama

dan da`ie, beliau juga telah menghasilkan beberapa karya yang berbobot,

antaranya “al-Manhaj as-Sawi syarhu Ushul Thoriiqah as-Saadah Ali

Baa ‘Alawi” dan “al-Ajwibah al-Ghaliyyah fi ‘Aqidah

al-Firqah an-Naajiyyah“. Kitabnya “al-Manhaj as-Sawi

sekitar 700 halaman menerangkan dengan terperinci mengenai 5 usul yang menjadi

asas bagi jalan para saadah Bani ‘Alawi (Thoriqah Bani ‘Alawi) iaitu (1) ilmu;

(2) amal; (3) wara`;(4) khauf dan (5) ikhlas. Selain kitab-kitab tersebut,

sejumlah fatwa-fatwa beliau juga telah dikumpul dan dibukukan oleh sebahagian

murid-murid beliau.

Moga-moga Allah memelihara dan melanjutkan usia Habib Zain bin Ibrahim

BinSumaith. Semoga kita dan sekalian umat dapat mengambil manfaat dengan

keberadaan beliau atas muka bumi ini. Allahumma aamiin.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: