Kisah Nabi Ibrahim inspirasi perjuangan

Oleh Mohd Faiz Othman

ERING kali kita melihat jalan dakwah ini payah, penuh rintangan dan dalam pada itu kita juga sering lupa bagaimana Allah SWT menghadirkan pelbagai kisah Nabi untuk kita hayati, jadikan inspirasi dan motivasi dalam meneruskan legasi perjuangan ini.

Menerusi rancangan Ibrah di IKIMfm, Ustaz Muhammad Syaari Ab Rahman mengupas mengenai dhuyufurrahman iaitu tetamu Allah SWT yang berada di Makkah menunaikan ibadah haji dengan memetik ayat dalam surah al-Hajj.

Nabi Ibrahim dalam ayat itu disebut sebagai ayahanda kerana dari segi keimanan kita menerima agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW daripada keturunan Nabi Ibrahim.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya Dialah yang memilih kamu (untuk mengerjakan suruhan agamanya); dan Ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama, agama bapa kamu Ibrahim. Ia menamakan kamu: ‘orang Islam’ semenjak dahulu dan di dalam (al-Quran) ini, supaya Rasulullah (Muhammad) menjadi saksi yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu, dan supaya kamu pula layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (mengenai yang benar dan salah). Oleh itu, dirikanlah sembahyang, dan berilah zakat, serta berpegang teguhlah kamu kepada Allah! Dialah Pelindung kamu. Maka (Allah yang demikian sifat-Nya) Dialah sahaja sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Pemberi pertolongan.” (Surah al-Hajj, ayat 78)

Tugas dakwah bukan mudah

Muhammad Syaari berkata, umat Islam perlu memahami ayat akhir surah Al-Hajj ini sebagai motivasi kerana tidak dinafikan tugas dakwah bukan mudah dan bukan semua boleh melakukannya.

Ia ibarat seorang tukang jahit yang diberikan tanggungjawab bekerja di bidang pembangunan aplikasi dan web, yang langsung tiada kaitan dan tukang jahit tidak mempunyai kemahiran dalam bidang itu.

Allah SWT menerusi ayat ini menyebut mengenai tugasan kita sebagai hamba di muka bumi ini dengan tugasan jihad yang sebenar-benarnya. Tidak dinafikan ia sukar kerana mengingati Allah SWT ada kala kita leka, inikan pula mahu berjihad di jalan-Nya.

Namun, Allah SWT tetap memilih kita umat Nabi Muhammad SAW kerana pada kita Allah SWT melihat ada potensi. Kemudian Allah SWT tenangkan kita dengan menyebut, “dan Ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama.”

Ujian ditempuh Nabi Ibrahim

Sesungguhnya ia adalah jalan yang telah dilalui oleh ayahanda kita Nabi Ibrahim, insan yang diuji oleh Allah SWT untuk berhadapan bapanya yang mencipta berhala kemudian diuji dengan dihumban ke dalam api.

Nabi Ibrahim juga diuji oleh Allah SWT untuk meninggalkan anak dan isteri di padang pasir dan diuji untuk menyembelih anaknya sendiri. Ini sebenarnya gambaran Allah SWT mahu kita meyakini bahawasanya Allah SWT yang telah memberi kemudahan kepada Nabi Ibrahim melalui segala ujian.

Allah SWT jugalah yang memberi kemudahan dan kekuatan kepada kita melakukan segala syariat yang mungkin kita lihat sebagai beban sementara inspirasi kita adalah Nabi Ibrahim.

Hayati perjuangan

Menakjubkan apabila al-Quran menyebut mengenai Nabi Ibrahim pasti dikaitkan dengan Islam dan Muslim. Sesetengah daripada kita berasakan sudah cukup Islam apabila ibu dan ayah Islam, sedangkan tidak menghayati perjuangan Nabi Ibrahim hampir 100 tahun untuk anak cucunya mengenali Islam.

Semoga kekuatan jiwa Nabi Ibrahim membawa nama Islam kepada kita benar-benar dapat dihayati dengan penuh ketenangan dan kesejahteraan. Jadikan kisah Nabi Ibrahim sebagai inspirasi untuk kita terus berjuang pada jalan Allah SWT.

 

Advertisements

Khutbah Aidil Adha 1438H

Khutbah Aidil Adha 1438

خطبة عيدالأضحى 1438 

Khutbah Aidilfitri 1438H

Khutbah Aidilfitri 1438H

عيدالفطري1438

Syafaat Rasulullah s.a.w selamat umat

Fairuz Noordin

 

SYAFAAT bererti memohon pertolongan atau mengharapkan sesuatu yang boleh membantu ketika berada di saat kesukaran seperti di Padang Mahsyar.

Diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW menceritakan, apabila manusia berada dalam keadaan saling bertengkar dan pelbagai rupa di Padang Mahsyar, akhirnya mereka bertanya satu sama lain berapa lamakah mereka akan berada dalam keadaan itu? Masing-masing meluahkan keinginan untuk mencari syafaat yang boleh menyelamatkan mereka ketika itu. Akhirnya mereka memutuskan untuk meminta bantuan daripada Nabi Adam.

Menurut Rasulullah, kelompok manusia yang berani mencari Nabi Adam untuk memohon syafaat adalah dalam kalangan ulama yang hidup selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW. Kelompok ulama ini akan bergerak mencari Nabi Adam dan apabila bertemu, mereka meminta Baginda memohon kepada Allah SWT supaya mengadili manusia di Padang Mahsyar ketika itu. Nabi Adam tidak berani berbuat demikian kerana berasa pernah melakukan sesuatu perkara yang menyebabkan kemurkaan Allah SWT. Baginda menyuruh mereka meminta pertolongan daripada Nabi Noh.

Ustaz Ahmad Dusuki Abdul Rani menerusi slot Mau’izati di IKIMfm berkongsi riwayat Abi Hamid dalam kitabnya Kashful Ulum Al-Akbar yang menceritakan manusia mula bergerak mencari Nabi Noh selama kira-kira seribu tahun.

Selepas bertemu Nabi Noh, Baginda juga sangat takut kepada Allah SWT kerana kaumnya berpaling daripada ajaran yang dibawanya. Nabi Noh meminta mereka menemui Nabi Ibrahim. Pencarian manusia di Padang Mahsyar berterusan seribu tahun lagi. Apabila bertemu Nabi Ibrahim, Baginda tidak mampu membantu dan mencadangkan supaya mencari Nabi Musa.

Seribu tahun kemudian mereka bertemu dengannya tetapi Baginda juga tidak dapat berbuat apa-apa dan meminta kelompok manusia itu mencari Nabi Isa. Selepas seribu tahun dan bertemu Nabi Isa, Baginda juga tidak berani membantu kerana sangat takut dengan kemarahan Allah SWT. Nabi Isa meminta memohon bantuan daripada Nabi Muhammad SAW.

Rupa manusia berbeza-beza

Sepanjang pencarian itu, kelompok manusia berada dalam keadaan rupa yang berbeza-beza. Apabila bertemu Rasulullah SAW, mereka berkata: “Ya Rasulullah, kami sudah lama berada di Padang Mahsyar ini. Tolonglah berdoa dengan menggunakan syafaat yang ada padamu, supaya Allah SWT mempercepatkan pengadilan kita sebelum dihisab di sisi-Nya.”

Baginda mula sujud, lalu Allah SWT bertanya kepada malaikat walaupun mengetahui sebabnya kenapa Rasulullah SAW berbuat demikian. Malaikat menjawab: “Ya Allah, sesungguhnya Muhammad itu mengharapkan sesuatu daripada-Mu. Rasulullah SAW bersujud sambil menangis dan merayu: Ya Allah tolonglah lakukan sesuatu untuk mengadili umatku ini.”

Lalu Allah memerintahkan umat Baginda yang belum dihisab, masuk ke dalam syurga melalui pintu yang terletak di sebelah kanan. Menurut Rasulullah SAW, mereka yang masuk ke dalam syurga tanpa dihisab dan diazab adalah manusia yang semasa hidupnya dahulu tidak pernah mendapatkan bantuan bomoh atau menjadi bomoh yang mensyirikkan Allah SWT.

Abu Hurairah bertanya kepada Rasulullah: “Siapakah orang yang paling gembira apabila mendapat syafaat daripada kamu pada Hari Kiamat kelak, ya Rasulullah? Baginda menjawab: Wahai Abu Hurairah, aku fikir bahawa tidak ada seorang pun yang akan bertanya kepadaku soalan ini, orang yang paling gembira adalah mereka yang mengucapkan Laila illallah Muhammadur Rasulullah dengan tulus ikhlas daripada hatinya dan berusaha menjauhkan apa yang dilarang oleh Allah SWT.”

Qadi bin Iyat berkata, lima syafaat Rasulullah SAW iaitu syafaat umum bagi seluruh umat manusia, syafaat kedua ialah untuk memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa dihisab terlebih dahulu, syafaat ketiga untuk mengeluarkan umatnya yang berdosa daripada memasuki neraka, syafaat keempat untuk mengeluarkan umatnya yang berdosa daripada neraka dan syafaat kelima untuk meninggikan darjat penghuni syurga

Doa ibu cepat makbul

Mohd Hassan Adli Yahya

 

Hujung minggu lalu, saya memandu kereta ke masjid untuk menyampaikan kuliah Subuh. Sepanjang perjalanan, terdetik dalam fikiran, “Dah lama tak buat ‘alignment’ tayar kereta. Nak kena buat nanti.”

Tanpa disangka, 10 minit kemudian saya terlanggar sebatang besi. Mungkin serpihan daripada kerja kontraktor yang membaiki jalan di situ. Tayar kereta kempis dan saya memberhentikan kereta di tepi jalan dalam keadaan hening pagi yang sunyi itu.

Kebetulan dalam kereta tiada peralatan mencukupi. Saya mati kutu sebentar. Saya menahan sebuah teksi yang kebetulan lalu. Namun, bila seluk poket, rupa-rupanya saya tertinggal beg duit. “Ah, sudah. Macam mana nak buat? Subuh dah nak masuk. Macam mana nak ke masjid?”

Mujur ada telefon bimbit. Saya memaklumkan kepada orang masjid situasi saya alami ketika itu. Akhirnya saya dijemput ke masjid dengan menaiki motosikal. Selepas selesai kuliah Subuh, ada orang masjid membantu untuk menukar tayar kereta. Sambil tukar tayar, kami berbual dan saya bercerita mengenai rancangan untuk buat ‘alignment’ tayar ketika dalam perjalanan ke masjid tadi.

“Memang betul ustaz, apa yang kita fikir adalah doa. Apa yang kita fikir tu kadangkala terus sampai pada Allah,” kata lelaki tadi. Saya tersenyum membenarkan kata-katanya.

Dia menyambung lagi, “Sama juga dengan ibu ayah kita, terutamanya ibu. Depan ibu, jangan tunjuk sangat kita susah walaupun sebenarnya kita memang tengah susah. Cuba tunjuk depan ibu yang kita senang. Sekali sekala belikan hadiah untuk ibu kita.”

“Maksudnya macam mana encik?” tanya saya padanya untuk mendapatkan penjelasan. Kalau dah susah, macam mana nak senang? Bukankah hipokrit?

“Bagini ustaz. Ibu ini, apa yang dia kata adalah doa. Kalau dia nampak kita susah, mesti dia akan sebut, ‘Buat apa awak belikan mak barang, awak pun susah. Banyak nak belanja itu ini.’

“Kadangkala ibu kita bersembang dengan kita mengenai adik-beradik yang lain, ‘Kesian kat abang awak, dah umur 40 tahun pun belum beli rumah. Kesian nampak dia susah nak cari rezeki’.”

Saya tersenyum seakan-akan mengerti apa yang cuba disampaikan. Kemudian dia sambung lagi, “Bila ibu nampak kita susah, perkataan yang akan selalu meniti di bibirnya adalah ‘susah’. Secara tak langsung ‘susah’ ini menjadi doa yang sampai ke ‘atas’.

“Alhamdulillah ustaz, dalam adik-beradik saya, kiranya sayalah yang paling ‘senang’. Bukan nak cakap besar ustaz, bila saya bersembang dengan ibu saya, selalu ibu sebut, ‘Awak kan senang, tolong-tolonglah abang awak yang susah tu.’

“Dan saya nampak apa yang disebut ibu, itu yang berlaku. Kita mesti tanamkan dalam pemikiran ibu bapa kita mengenai kita, biarkan dia selalu nampak kita senang.”

Ada kebenarannya apa yang disampaikan lelaki ini. Mahu ibu ayah nampak senang tidaklah sampai kita perlu meminjam untuk membeli barang yang mahal. Cukup kita belikan buah tangan, bawa mereka berjalan atau sekali sekala belikan apa yang mereka suka. Kita juga adalah ibu dan ayah atau bakal ibu dan ayah suatu masa nanti. Banyak pengajaran yang boleh kita ambil daripada kisah tadi, antaranya;

1. Doa ibu sangat mustajab – sama ada bermaksud baik atau tidak. Oleh itu, ibu perlu berhati-hati dan usah ikut perasaan.

2. Ibu harus sentiasa mendoakan kebaikan untuk anak-anak, lebih lagi pada waktu solat.

3. Ibu harus sentiasa menjaga mulut dan usah mudah tersinggung – maafkanlah dan nasihatkan serta sentiasa berdoa untuk anak.

4. Sebagai pengasuh, ibu perlu dilengkapi ilmu demi memupuk anak yang soleh.

Seorang alim besar, Syeikh Syaroni Ahmadi Al-Qudsy berkata: “Doa ibu adalah seperti jelmaan malaikat, bahkan ibu adalah seperti jelmaan malaikat yang nampak. Ertinya, hati-hatilah dengan doa ibumu kerana doanya begitu cepat dikabulkan oleh Allah SWT.”

Israk Mikraj dinilai ikut iman bukan logik akal

NIK HASNAH ISMAIL

 

Israk dan Mikraj adalah dua peristiwa penting yang menjadi anugerah tinggi nilainya dari segi kerohanian. Peristiwa ini juga sebenarnya memperlihatkan tanda keagungan dan kekuasaan Allah SWT.

Peristiwa Israk Mikraj yang juga satu peristiwa tidak logik apabila difikirkan oleh akal manusia yang lemah, tetap ia benar-benar berlaku malah tidak mustahil jika dinilai dengan iman. Di sini letak bezanya antara logik akal dan iman. Bagi orang Mukmin, yang didahulukan ialah iman dan bukannya logik akal kerana ada ketikanya akal tidak mampu menanggapi sesuatu perkara yang di luar kemampuannya.

Pengajaran dan asas terpenting di sebalik peristiwa tersebut selain daripada kewajipan solat serta keadaan penghuni syurga dan neraka, lebih penting dari itu adalah untuk memaku akidah umat Islam terhadap ajaran Islam itu sendiri.

Bilakah terjadi peristiwa Israk Mikraj? Beberapa riwayat menjelaskan pendapat berbeza. Ulama berpendapat bahawa peristiwa Israk Mikraj itu terjadi pada hari Jumaat, 27 Rejab. Pengajaran di sebalik Israk Mikraj Ini pandangan paling mahsyur dalam kalangan umat Islam. Imam al-Nawawi sendiri memiliki dua pendapat yang berlainan. Dalam kitab al-Raudah beliau menegaskan bahawa Israk Mikraj berlaku pada 27 Rejab. Sementara dalam kitab Fatawa, beliau mengatakan ia berlaku pada 27 Rabiulawal. Apapun bila secara tepat peristiwa Israk Mikraj itu berlaku bukan perkara pokok, yang lebih penting ialah mengimani ia berlaku dan mengambil pengajaran daripada peristiwa tersebut.

Peristiwa Israk Mikraj tertulis di dalam al-Quran, melalui Surah al Israa’ ayat pertama di mana Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada suatu malam dari Masjid al-Haram (di Makkah) ke Masjid al-Aqsa (di Palestin) yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami memperlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya, Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”

Perjalanan spiritual Mikraj pula merujuk kepada perjalanan Baginda SAW dari Masjidil Aqsa ke Sidratul Muntaha di langit ketujuh, seperti mana yang digambarkan oleh al-Quran dalam Surah an-Najm, ayat 13 hingga 18, Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan sesungguhnya (Muhammad) telah melihat Jibril (dalam bentuk rupanya yang asal) pada waktu yang lain di Sidratul Muntaha. Di situ ada syurga tempat tinggal (Muhammad melihat Jibril) ketika Sidratul Muntaha diliputi oleh sesuatu yang meliputinya. Penglihatannya (Muhammad) tidak berpaling daripada yang dilihatnya itu dan tidak pula melampauinya. Sesungguhnya dia telah melihat sebahagian tanda-tanda (kekuasaan) Tuhannya yang paling besar. Dengan ini jelas bahawa peristiwa Israk Mikraj adalah satu perjalanan spiritual Nabi Muhammad SAW pada malam hari dari Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa dan kemudian naik ke langit sehingga ke Sidratul Muntaha, bahkan menembusi tujuh lapis langit lalu kembali semula ke Makkah pada malam yang sama.

Sememangnya peristiwa Israk Mikraj ini sangat hebat dan luar biasa, bahkan jika dinilai oleh logik akal manusia yang lemah tidak mampu untuk mempercayai peristiwa ini, namun kerana keimanan yang tinggi akan kekuasaan Allah SWT sudah pasti ia adalah perkara yang sebenar-benar berlaku dan dengan izin Allah tidak pernah ada perkara mustahil di dalam dunia ini. Teladani akhlak sahabat Nabi Apabila berbicara tentang soal sama ada peristiwa Israk Mikraj perkara benar atau sebaliknya, Tuan Syed Norhisyam mengajak pembaca mengambil teladan dari akhlak sahabat Saidina Abu Bakar as-Siddiq yang membenarkan dan meyakini sepenuhnya akan peristiwa ini. Saidina Abu Bakar dengan keimanan yang tinggi tidak mempertikaikan apatah lagi meragui peristiwa luar biasa yang dilalui oleh Baginda Rasulullah SAW pada saat ada penduduk Makkah ketika itu yang ragu tentang peristiwa tersebut.

Hari ini banyak pandangan ilmiah daripada ahli sains yang membuktikan peristiwa Israk Mikraj bukan perkara mustahil berlaku. Misalannya mengambil teori kelajuan cahaya iaitu kaitan perjalanan dan kelajuan perjalanan Israk dan Mikraj ini melalui teori kecepatan kelajuan cahaya. Perkara ini didedahkan oleh pakar fizik iaitu Albert Einstein, yang mengambil masa kira-kira 12 tahun untuk melengkapkan Teori Relativiti Khas kepada Teori Relativiti Umum. Teori ini menjelaskan mengenai cahaya iaitu kelajuan cahaya, seseorang itu tidak akan tertakluk atau terhad kepada masa dan tempat. Bagaimanapun, sebagai umat Islam yang beriman, tidak perlu kita untuk mencari bahan bukti bagi mempercayai peristiwa Israk Mikraj ini. Marilah sama-sama kita menuruti apa yang dilakukan oleh Abu Bakar yang menerima peristiwa tersebut tanpa ragu-ragu kerana keimanan yang tinggi kepada Allah SWT. Peristiwa Israk Mikraj adalah suatu perjalanan agung yang mengandungi makna tersirat yang perlu digali dan dihayati bagi menumbuhkan rasa ketakwaan terhadap Allah SWT menerusi sebahagian tanda kebesaran-Nya yang telah diperlihatkan kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Fahami maksud tersirat Isra’ dan Mikraj

Umat Islam diberi kesempatan meraikan peristiwa luar biasa yang tercatat dalam sejarah Islam iaitu pengembaraan agung Nabi Muhammad SAW dari Masjidil Haram di Makkah ke Masjid al-Aqsa di Palestin (Israk) dan ke langit bertemu Allah SWT (Mikraj) hanya dalam tempoh sebahagian malam sahaja. Peristiwa luar biasa itu dijelaskan Allah SWT dalam Surah al-Israk pada ayat pertama yang bermaksud: “Maha Suci Allah, yang membawa hamba-Nya mengembara pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjid al-Aqsa yang Kami berkati sekelilingnya supaya Kami perlihatkan kepadanya sebahagian tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”
Peristiwa terakam dalam al-Quran itu membuktikan kehebatan Allah SWT mengurniakan mukjizat kepada Nabi SAW sebagai tanda kerasulannya kepada golongan kafir yang tidak mempercayai dakwah baginda. Hakikatnya, Israk dan Mikraj bukan sesuatu yang susah atau aneh bagi Allah SWT untuk melakukan demikian kerana Dialah Tuhan yang menjadikan segala kewujudan ini dari tiada kepada ada. Mengembara dalam sedar
Penceramah bebas, Hambali Saad menjelaskan, ulama salafussoleh, khalafussoleh, ahli hadis, ahli kalam, ahli tafsir, ahli fiqh dan Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) bersepakat bahawa Baginda menempuh pengembaraan agung itu dalam keadaan sedar, bersama roh dan jasad bukan dalam bentuk mimpi. Ketika Mikraj, Nabi Muhammad SAW mengadap Allah SWT untuk menerima perintah solat lima waktu terus daripada-Nya tanpa melalui perantaraan Malaikat Jibril. Ulama sepakat peristiwa itu terjadi pada 27 Rejab beberapa tahun selepas Baginda menjadi Nabi. “Sudah tentu, kembara Nabi Muhammad pada malam itu dianggap sebagai peristiwa agung dan luar biasa bukan sahaja pada zaman baginda, malah sepanjang zaman. “Allah hendak menunjukkan kehebatan-Nya kepada seluruh manusia bahawa Dia Maha Berkuasa membawa Nabi Muhammad mengembara dalam tempoh satu malam dari dua masjid yang jauh dan kemudian diangkat pula ke langit. ”
Ahli tafsir berpendapat, ayat pertama surah al-Israk itu sudah menjelaskan dengan terang bahawa Israk dan Mikraj memang peristiwa yang hebat. Jika tidak ditafsirkan pun, memang ia sesuatu kejadian yang hebat,” katanya
Malangnya kata beliau, ada segelintir umat Islam yang tidak menerima perbuatan meraikan peristiwa Israk dan Mikraj dengan memberi alasan ia bidaah kerana tidak dilakukan Baginda SAW serta sahabat. Katanya, masyarakat perlu sedar golongan sahabat tidak meraikan peristiwa Israk dan Mikraj kerana mereka menghayati semangat terkandung pada peristiwa itu dalam amalan kehidupan seharian berbeza dengan umat Islam hari ini. Hambali berkata, umat Islam bukan saja wajib meyakini peristiwa Israk dan Mikraj kerana ia termasuk dalam perkara ghaib, bahkan perlu memahami maksud tersurat dan tersirat yang terkandung dalam ayat itu. Beliau berkata, ahli tafsir turut berpendapat, ayat berkenaan bukan saja menceritakan peristiwa hebat itu tetapi turut menjelaskan kemuliaan masjid.
Walaupun masjid yang disebut ialah Masjidil Haram dan Masjid al-Aqsa, sebenarnya ia menjelaskan kepentingan masjid secara keseluruhannya. Peroleh ganjaran besar Masyarakat mengetahui ganjaran besar yang diperoleh jika seseorang beribadah di Masjidil Haram dan Masjid al-Aqsa, namun aspek lain yang perlu diberi penekanan umat Islam ialah peranan masjid. “Masjid disebut secara khusus dalam ayat itu dan menjadi bukti ia bukan saja-saja dipilih oleh Allah, sebaliknya menunjukkan masjid mempunyai peranan cukup besar dan hebat. “Peranan masjid hari ini perlu selari dengan perkembangan zaman. Masjid tidak patut dilihat sebagai tempat menunaikan solat semata-mata sebaliknya perlu menjadi institusi paling rapat dengan masyarakat secara keseluruhannya,” katanya.
Umat Islam hari ini katanya perlu komited memakmurkan masjid dan surau kerana ia bukan sahaja menjadi simbol kepada perkembangan syiar Islam, bahkan rumah Allah SWT yang sepatutnya menjadi tempat yang sering dirindui umat. Masjid dan surau adalah landasan bagi umat Islam untuk bersatu, bermuafakat dan mencipta kecemerlangan dalam hidup kerana tanpanya, hidup umat tidak akan terpandu dengan lancar. Jelas, apa yang disampaikan Hambali itu memang sudah dijelaskan Allah dalam firman-Nya bermaksud: “Hanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid Allah itu ialah orang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan solat dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat itu) maka diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk.” (Surah at-Taubah, ayat 18)