• Pengenalan

    Blog ini dikendalikan oleh pihak pengurusan pondok sebagai alternatif kepada portal rasmi madrasah
    al-bakriah.com

  • Sumbangan Derma

    Kami sentiasa mengalu-alukan sebarang sumbangan berbentuk zakat dan sedekah bagi tujuan kebajikan guru, pelajar dan pembangunan

    Sebarang sumbangan boleh disalurkan melalui akaun tersebut

    Tabung Madrasah Diniah Bakriah
    BIMB 03018010098410

     

  • Kandungan Blog

  • Tulisan Terbaik

  • Arkib

  • Statistik Pengunjung

    • 1,347,381 orang
  • Kandungan Blog

Kemungkaran Di Tempat Mandi

Petikan kitab Bimbingan Mukmin

Di antara kemungkaran-kemungkaran yang berlaku di tempat mandi, ialah membuka aurat dan melihat kepadanya**.

Berlaku juga terkadang-kadang orang yang diupah menggosok badannya. Menyepak paha atau di tempat-tempat di bawah pusat, supaya ia dapat membersihkan kotoran yang melekat di situ. Bahkan lebih dari itu ia memasukkan tangannya ke dalam kain, maka jika ia menyentuh kemaluan orang lain hukumnya haram, seperti juga melihat kepadanya.

Termasuk yang dilarang ialah baring bertiarap untuk membiarkan penggosok itu memicit paha dan punggung maka hukumnya makruh jika bahagian-bahagian itu tertutup (kalau terbuka hukumnya haram – pent) dan tiada menjadi haram, melainkan jika perbuatan itu dikhuatiri akan menimbulkan syahwat keberahian.

Termasuk di antara yang dilarang juga ialah memasang ubin tempat mandi ataupun saluran airnya dengan batu-batu yang licin yang boleh menyebabkan orang mudah tergelincir, kalau tidak berhati-hati. Ini juga suatu kemungkaran dan wajib dilenyapkan dan ditiadakan. Perkara ini patut diadukan kepada penjaga tempat mandi itu kerana kelalaiannya, sebab ia boleh menyebabkan orang terjatuh, dan mungkin salah satu anggotanya akan patah atau rosak, maka siapa yang akan bertanggungjawab ketika itu?

Seterusnya meninggalkan sabun di ubin tempat mandi juga suatu kemungkaran, sebab dikhuatiri orang yang terpijaknya akan terjatuh.

Walhasil dalam tempat mandi itu ada banyak perkara-perkara lain yang harus diperhatikan termasuk hukum makruh telah pun kami huraikan perkaranya di dalam kitab taharah.

* Tempat mandi yang di maksudkan di sini ialah tempat mandi umum.

** Jika ia mandi bertelanjang seorang diri lalu melihat auratnya sendiri hukumnya makruh

Tinggalkan komen