• Pengenalan

    Blog ini dikendalikan oleh pihak pengurusan pondok sebagai alternatif kepada portal rasmi madrasah
    albakriah.com

  • Sumbangan Derma

    Kami sentiasa mengalu-alukan sebarang sumbangan berbentuk zakat dan sedekah bagi tujuan kebajikan guru, pelajar dan pembangunan

    Sebarang sumbangan boleh disalurkan melalui akaun tersebut

    Tabung Madrasah Diniah Bakriah
    BIMB 03018010098410

     

  • Kandungan Blog

  • Tulisan Terbaik

  • Arkib

  • Statistik Pengunjung

    • 1,260,686 orang
  • Kandungan Blog

Kekuatan Institusi Pondok

DIMANA KEKUATAN INSTITUSI PONDOK?.

Kita sering bercakap dan membicarakan institusi pondok yang sekian lama wujud di negara kita. Pondok pertama yang didirikan di Kelantan ialah pada tahun 1820 M oleh Tuan Guru Haji Abdul Samad bin Abdullah (Tok Pulai Chondong) Selain dari pondok Pulai Chondong yang didirikan di Kelantan sebelum 1910 ialah Pondok Tok Bachok pada tahun 1900, Pondok Haji Abdul Malik Tumpat pada tahun 1907, Pondok Haji Yusuf Pulau Ubi, Geting Tumpat tahun 1908, Pondok Kubang Pasu Kota Bharu pada 1900, Pondok Sungai Budor, Pondok Kampung Banggol, Pondok Tuan Padang dan Pondok Tok Semian yang diasaskan oleh Haji Wan Abdul Samad bin Mohd Salleh atau lebih dikenali dengan gelaran Tuan Tabal.

Pondok melalui perjalanan sejarah yang panjang. berdepan dengan berbagai riaksi zaman dan kelompok manusia. Keragaman sikap masyarakat terhadap institusi ini tidak pernah melemahkan pondok untuk terus menapak sehingga hari ini. Antara cabaran yang didepani oleh institusi pendidikan tertua ini ialah;

  1. Budaya khurafat dan adat2 yang mempengaruhi kehidupan masyarakat khususnya ketika Orang2 Melayu berada dibawah kerajaan Hindu Budha. budaya dan adat itu terus diamalkan selepas mereka menerima Islam. Dengan itu wujudlah sebuah masyarakat muslim yang mencampurkan antara ajaran Islam dan kepercayaan khurafat yang diwarisi dari pengaruh2asing sebelumnya. Kehadiran tok2 guru pondok bukan sahaja berjaya memperluaskan perkembangan Islam bahkan meluruskan kehidupan masyarakat kepada akidah, kepercayaan dan budaya hidup yang bersih dari sebarang kesesatan dan kekliruan.
  2. Kemasukan Penjajah terutamanya Inggeris sejak abad ke 18 dan 19 sehinggalah keabad 20 telah menjadi cabaran besar kepada institusi pondok. Kehadiran penjajah yang bukan sahaja menjarah hasil mahsul Tanah melayu tetapi sekaligus membawa missi Perang Salib yang belum selesai keatas ummat Islam. Kehadiran haram mereka telah disambut oleh tok2 guru pondok dengan penentangan yang berani dan nekad. Penjajah memperkenalkan dualisma dalam pendidikan negara. Dibangunkan sekolah inggris ( dengan bantuan penuh kerajaan British dan pelajar lepasan ini diberikan kedudukan dan kerjaya istimewa), sekolah kebangsaan dan sekolah aliran agama yang dikawal kurikulumnya oleh British. Institusi pondok diabaikan bahkan di sisih dari sudut bantuan dan kemudahan. Malahan usaha membunuh Institusi ini digerakkan secara konsisten.
  3. Era selepas kepulangan Penjajah, khususnya selepas kemerdekaan telah menyaksikan kerajaan Melayu Sekular terbentuk. Peralihan kerajaan dan pemerintah baru ini tidak banyak perubahannya dalam melayani institusi pondok. Sebagai anak didik penjajah kerajaan sekular ini tetap mengangap Institusi pondok sebagai ancaman atau sekurang2nya sebagai kumpulan yang menganggu pengurusan dan pentadbiran kerajaan. Pondok yang berpegang kepada ajaran Islam bahawa politik itu sebagai sebahagian ajaran Islam dan hendaklah diurus secara syari’at Islam sangat kontra dengan pegangan sekular yang diamalkan oleh kerajan iaitu Politik suku agama suku atau Matlamat menghalalkan cara. Justeru itu pondok harus disisih secara halus. Dengan cara tidak diberikan bantuan oleh kerajaan dan imej tok2 guru pondok serta madrasahnya dihitamkan. Agar keterbelakangan pondok dari sudut prasarananya serta imej buruknya dapat menjauhkan masyarakat dari terus memberikan sokongan kepada pondok.
  4. Era Islamisasi Negara. Apabila berlakunya gelombang kebangikita Islam diseluruh dunia dan gerakan Islam semakin mendapat sambutan, maka tiada pilihan bagi mana2 kerajaan sekular didunia selain mengambil sikap sedikit berlunak dengan Islam. Maka ditubuhkan institusi2 berlogokan Islam namun masih bernafas dengan agenda sekular. Tok2 guru pondok dijinakkan untuk kepentingan pemerintah sekular. Paling tidak mereka tidak menjadi pengkritik tegar kepada dasar2 kerajaan yang bercanggah dengan agama. Pondok boleh bergerak kehadapan namun tidak boleh dibiarkan melepasi garis merah panel T yang ditetapkan. Tok2 guru hanya dianggkat sebagai imam, pembaca doa dan acara2 agama yang resmi sahaja. Bajet bantuan kewangan diluluskan jauh lebih kecil dari sekolah2 kerajaan bahkan lebih kecil dari bantuan kepada sekolah2 jenis kebangsaan. Dari jumlah yang sedikit itulah akan dibahagi2 kan dikalangan pondok2 yang ada di negara ini.

layanan terhadap institusi ini tidak banyak berubah sejak dahulu walaupun sudah bertambah baik. Ini mungkin disebabkan sikap prajuds terhadap pondok masih pekat melekat dalam kepala sebahagian besar pemimpin2 politik yang ada. Dalam masa yang sama jika ada peluang memburukkan pondok dan ulamak2nya maka segera di publishkan agar institusi ini tidak bersinar pada mata masyarakat.

Perasaan tidak senang terhadap pondok bukan sahaja datang dari ahli politik sekular bahkan sesetangah ahli agama yang tidak lahir dari pondok turut bersikap demikian. Walaupun ulamak pondok diraikan hanyalah sekadar untuk mendapat mileage politik atau pengaruh. Khususnya dinegeri2 yang kuat agama, maka ulamak2 nya perlu didekati. Namun garis merah tidak boleh dilepasi. keadaan ini semakin ketara saat hampir dengan PRU atau PRK.

Pada perenggan ini saya mahu mengajak kita melihat dimana kekuatan institusi pondok walaupun terpaksa mengharungi era2 yang tidak pernah berpihak secara jujur kepada pondok?. namun pondok mampu terus melangkah dan bertapak serta bertahta dihati masyarakat.

Ada orang kata kekuatan pondok ialah ilmu tok2 gurunya. ada yang kata kekuatannya ialah manhaj thurathnya, atau sistem halakatnya. ada pula yang kata kekuatannya ialah sokongan masyarat setempat. Saya tidak menafikan semua itu adalah daya penguat kepada institusi ini. Namun itu hanyalah akar2 rambut kepada pohon institusi ini. Pada saya kekuatan sebenar pondok terletak kepada sosok tok gurunya. Tok gurulah yang menjadi akar tunjang yang menjadikan institusi ini tak tergoyah oleh landaan badai zaman dan kerenah manusia disekelilingnya.

saya sebutkan kekuatan sosok tubuh tok guru bukan pada ilmunya semata. Tetapi yang paling besar ialah keikhlasan dan tawakkal nya. Nawaitu mereka membuka pondok setulus kapas yang putih bersih. Tawakkal mereka sekukuh gunung yang memasak bumi. Keikhlasan bukan sahaja dapat mengalahkan fitnah manusia bahkan dapat mengalahkan syaitan. Tawakkal bukan sahaja menarik pertolongan Allah bahkan membuatkan syaitan dan kafirin berputus asa.

Tok guru buka pondok dengan niat mendidik manusia mengenali Allah dan beribadah kepadaNya. menjadi manusia berilmu dan soleh. Mereka tak pernah kesah pasal luas sempit tapak pondok. Cukup ada bangsal kediaman, boleh bangunkan surau dan dua tiga buah pondok kecil pelajar pun sudah cukup. mereka tak utamakan prasarana, mereka tak ada niat nak dapat gaji. Bahkan jika ada lebihan harta mereka, itulah digunakan untuk menghidupkan pondok. Mereka tak pernah bergantung kepada bajet dan bantuan kerajaan. Kalau diberi hak mereka, mereka ambil. Kalau tidak ada, mereka tak mengemis sehingga menjilat2 kaki penguasa. Mereka tawakkal sepenuhnya kepada Allah, dan Allah membantu mereka. Tugas mereka dilaksanakan semata2 kerana Allah. Orang boleh datang hulurkan pertolongan tetapi tidak boleh membeli jiwa raga mereka.

Kekuatan ini perlu diwarisi. Ilmu boleh kita ambil dari tok guru, akhlak boleh kita contohi. Kitab kelasik boleh kita baca dan dhobit, Namun belum tentu kita mampu sejujur dan sekuat tawakkal mereka. Oleh itu kepada sesiapa yang berhasrat murni membuka pondok pastikan anda seikhlasnya untuk Allah dan Rasul bukan untuk membeli habuan dunia.

UMS
Insan kerdil dihadapan skrin besar perjalanan Pondok.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: