• Pengenalan

    Blog ini dikendalikan oleh pihak pengurusan pondok sebagai alternatif kepada portal rasmi madrasah
    albakriah.com

  • Sumbangan Derma

    Kami sentiasa mengalu-alukan sebarang sumbangan berbentuk zakat dan sedekah bagi tujuan kebajikan guru, pelajar dan pembangunan

    Sebarang sumbangan boleh disalurkan melalui akaun tersebut

    Tabung Madrasah Diniah Bakriah
    BIMB 03018010098410

     

  • Kandungan Blog

  • Tulisan Terbaik

  • Arkib

  • Statistik Pengunjung

    • 1,260,123 orang
  • Kandungan Blog

Ibadat haji Bengkel kerohanian jiwa Muslim

Prof Dr Engku Ahmad Zaki Engku Alwi

PADA ketika ini, ramai jemaah haji berada di Tanah Suci selesai menunaikan rukun Islam yang kelima menyahut panggilan Ilahi sebagai tetamu istimewa-Nya, malah ada juga yang sudah pulang ke tanah air. Selama sebulan lebih, jemaah haji menumpukan sepenuh perhatian melakukan pelbagai jenis ibadah dianjurkan syarak seperti umrah, tawaf sunat, iktikaf, tadarus al-Quran dan sebagainya sama ada di Masjidil Haram mahupun di Masjid Nabawi.

Apabila selesai menunaikan ibadah haji, mereka kembali ke kampung halaman membawa bersama detik-detik kemanisan beribadah di Tanah Suci dan nostalgia indah kisah pertemuan dengan keagungan Kaabah yang suci. Di samping itu, mereka membawa sama gelaran haji atau hajah sebagai isyarat mereka pernah menjejakkan kaki ke Tanah Suci. Namun persoalan perlu direnung bersama apakah kesan ibadah haji cukup sekadar itu sahaja diraih oleh jemaah haji.

Perlu diinsafi bahawa ibadah haji bukan hanya sekadar berangkat ke Tanah Suci tanpa sedikit pun merubah sifat mahupun sikap Muslim. Ini kerana ibadah haji sebagaimana ibadah yang lain tidak terlepas daripada tarbiah ruhiyyah untuk membentuk peribadi Muslim bertakwa. Sebenarnya ibadah haji ini umpama bengkel kerohanian yang cuba menggilap jiwa setiap Muslim agar jiwanya bersinar dengan suluhan takwa dan iman kepada Allah yang Maha Esa. Tambahan pula, di sepanjang pelaksanaan ibadah tersebut, terbentang ribuan ujian dan halangan mengiringi setiap pergerakan Muslim untuk menguji kesabarannya dalam ketaatan kepada Allah ataupun tersungkur di pertengahan jalan. Oleh itu, untuk menghadapi semua cabaran ini, jiwa setiap Muslim perlu disirami dan dibajai dengan benih takwa dan iman kepada Allah.

Dari sini jelas setiap ibadah disyariatkan Allah mengungkapkan tujuannya untuk meraih nilai-nilai ketakwaan. Ini kerana takwa yang jitu secara langsung membuahkan sikap unggul, sifat luhur dan mental cemerlang menghiasi peribadi Muslim dalam kehidupannya.

Pendek kata, seluruh kehidupan insan sebenarnya satu pengabdian kepada Allah pada setiap masa dan ketika. Ini sejajar dengan firman Allah yang bermaksud: Katakanlah! Sesungguhnya solatku dan ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekelian alam. Tiada sekutu bagi-Nya dan dengan yang demikian sahaja aku diperintahkan dan aku (di antara seluruh umatku) adalah orang Islam yang awal pertama (yang berserah diri kepada Allah dan mematuhi perintah-Nya). (Surah al-An’am, ayat 162 – 163)

Selain itu, ibadah haji bukan sahaja sekadar rehlah (perjalanan) spiritual atau jalan-jalan makan angin tanpa makna dan iktibar, malah ia memiliki berbagai-bagai nilai dan kewajipan yang sewajarnya difahami, dihayati dan diamalkan sepanjang perjalanan Muslim menuju keredaan Ilahi. Dari segi kedudukan, ibadah haji diibaratkan kewajipan pelengkap selepas empat kewajipan sebelumnya iaitu mengucap dua kalimah syahadah, mendirikan solat, berpuasa di bulan Ramadan dan mengeluarkan zakat. Kedudukan ini mengisyaratkan ibadah haji merupakan ibadah kemuncak seorang Muslim.

Ibadah haji juga tidak sunyi daripada aneka pengorbanan. Oleh sebab itu ibadah haji diletakkan pada rukun terakhir selepas pengorbanan lisan melalui syahadah, pengorbanan waktu melalui solat, pengorbanan jasmani dan rohani melalui puasa dan pengorbanan harta dalam zakat. Barangkali inilah sebabnya mengapa istilah manasik bermaksud pengorbanan selalu dipadankan dengan haji. Ini kerana ibadah haji sentiasa menuntut aneka pengorbanan yang selanjutnya wajar mengiringi setiap langkah perjalanan menuju akhirat.

Seusainya ibadah haji tersebut bukan bermakna selesai segala-galanya, sebaliknya ia gerbang permulaan menuju ibadah dan jihad dalam pelbagai lapangan kehidupan. Ibadah haji dianggap sebagai ibadah kemuncak kerana ia menjadi kewajipan terakhir pengabdian seorang Muslim secara individu. Dalam hal ini, Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud: Amalan yang paling utama adalah beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, berjihad pada jalan-Nya dan haji yang mabrur. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Berdasarkan hadis di atas jelas Rasulullah tidak terus menyebut haji mabrur sebagai amalan terutama di antara himpunan amalan soleh, sebaliknya didahului dengan iman kepada Allah dan jihad pada jalan-Nya. Ini menggambarkan ketakwaan diredai Allah boleh diraih sesiapa pun juga. Pendek kata iman dan jihad kewajiban tidak terbatas sehingga boleh dilaksanakan sesiapa pun juga. Sebagai contoh, dalam pelbagai lapisan masyarakat dan kemampuan, ada tahap kewajibannya berdasarkan kemampuannya. Senyumnya seorang miskin yang ketiadaan harta dengan sedekahnya orang kaya adalah sama-sama memiliki aura ketakwaan. Malah, sebenarnya dalam Islam tiada unsur paksaan dalam melaksanakan ibadah.

Seseorang yang memaksa dirinya melakukan sesuatu amal ibadah di luar kemampuannya sama sekali bukan ketaatan atau ketakwaan yang diredai Allah, melainkan ia adalah keterpaksaan ataupun amalan yang sia-sia. Di sinilah terletaknya prinsip kemampuan yang menjadi antara syarat sah haji seseorang Muslim. Prinsip kemampuan dalam ibadah haji menyingkap kewajipan yang harus dipikul sesuai dengan kemampuan dan kesanggupan yang dimilikinya, tidak ada unsur-unsur paksaan dan juga tidak juga ada unsur keterlaluan melebihi kadar sepatutnya.

Dalam konteks ini, seseorang yang memaksa dirinya menunaikan ibadah haji sehingga menjual seluruh kekayaan yang akhirnya keluarganya menjadi papa kedana ataupun yang menggunakan wang pinjaman atau hutang merupakan suatu sikap dan sifat yang bertentangan dengan prinsip kemampuan tersebut. Begitu juga seorang yang sudah pun berkali-kali menunaikan ibadah haji, sedangkan ada jiran tetangga mahupun kaum kerabatnya yang merintih kelaparan dan sangat-sangat memerlukan bantuannya. Bukankah Allah telah berfirman maksudnya: Oleh itu, bertakwalah kamu kepada Allah sedaya upaya kamu dan dengarlah (akan pengajaran-pengajaran-Nya) serta taatlah (akan perintah-perintah-Nya) dan belanjakanlah harta kamu (serta buatlah) kebajikan untuk diri kamu. Dan (ingatlah) sesiapa yang menjaga dan memelihara dirinya daripada dipengaruhi tabiat bakhilnya maka merekalah orang-orang yang berjaya. (Surah al-Taghabun, ayat 16)

Haji yang mabrur pada hakikatnya haji yang memantulkan nilai-nilai kesolehan dalam setiap ruang kehidupan Muslim. Haji yang mabrur juga satu bentuk ibadah yang terhimpun di dalamnya tiga aspek penting iaitu niat yang ikhlas, amal ibadah yang konsisten dan hikmah yang mencorakkan kehidupannya sebagai Muslim yang benar-benar bertakwa kepada Allah.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: