Kelebihan doa malaikat

Zamanuddin Jusoh
Perbanyak amal jariah, utamakan solat berjemaah

Malaikat adalah makhluk diciptakan Allah SWT daripada cahaya dan berbeza daripada manusia, makhluk ini tidak pernah ingkar perintah Allah SWT, jauh sekali untuk melakukan maksiat kepada-Nya.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Sebenarnya (malaikat) adalah hamba yang dimuliakan, mereka tidak mendahului-Nya dengan perkataan dan mereka mengerjakan perintah-Nya. Allah mengetahui segala sesuatu yang di hadapan mereka dan yang di belakang mereka, dan mereka tidak memberikan syafaat melainkan kepada orang yang diredai Allah, dan mereka selalu berhati-hati kerana takut kepada-Nya.” (Surah al-Anbiyaa’, ayat 26-28)
Rasulullah SAW bersabda: “Tidaklah salah seorang di antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali malaikat akan mendoakannya: Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia.”

Tanpa kita sedari, malaikat sering mendoakan kebaikan untuk manusia yang sentiasa taat perintah Allah SWT. Ada riwayat menyatakan malaikat yang menunggu di pintu masjid mendoakan kebaikan jemaah yang hadir bersolat.

Malaikat menziarahi ahli masjid

Jika ahli masjid mendapat keuzuran, malaikat akan pergi menziarahi orang itu di rumahnya. Bukan sekadar itu, malaikat pernah berperang bersama Baginda SAW dalam peperangan. Malaikat juga membantu memenggal kepala kaum musyrikin dalam peperangan Badar.

Peperangan yang berlaku pada bulan Ramadan itu menyaksikan kemenangan besar kepada Muslimin walaupun bilangan mereka hanyalah 313 orang berbanding 1,000 kuffar Quraisy. Maka diturunkan malaikat sebagai memenuhi doa Baginda SAW.
Pertolongan Allah SWT telah dirakamkan dalam firman yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah telah menolong kamu dalam peperangan Badar, pada hal kamu ketika itu adalah orang yang lemah. Kerana itu bertakwalah kepada Allah supaya kamu mensyukurinya.” (Surah Ali-Imran, ayat 123)

Malaikat tidak terkecuali membantu serta mendoakan kaum Muslimin. Malaikat juga turun memberi sokongan dan doa kepada mereka yang sentiasa berada dalam keadaan bersuci atau berwuduk.

Imam Ibnu Hibban meriwayatkan dari Abdullah bin Umar, Rasulullah SAW bersabda: “Barang siapa yang tidur dalam keadaan suci, maka malaikat akan bersama dengannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa: Ya Allah, ampunilah hambamu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci.” (Riwayat Ibnu Hibban)

Mereka inilah yang sering dianugerahkan dengan mimpi yang baik serta dorongan yang boleh membawa kebaikan. Mereka yang duduk dalam keadaan khusyuk menunggu solat berjemaah juga tidak terkecuali daripada doa malaikat.

Solat adalah tiang agama. Maka persediaan untuk menunaikannya adalah satu usaha yang amat diredai oleh Allah SWT.

Perkara ini dikuatkan oleh hadis diriwayatkan Imam Muslim, daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda: “Tidaklah salah seorang di antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali malaikat akan mendoakannya: Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia.”

Ditambah pula mereka yang berada di saf pertama didoakan kesejahteraan oleh malaikat. Mereka yang menyambung saf dengan tidak membiarkan kekosongan dalam saf juga mendapat perhatian malaikat.

Menghalang syaitan beroperasi

Menghalang syaitan daripada beroperasi akan mengundang malaikat bagi menggantikan tempatnya. Pada ketika itulah malaikat mendoakan untuk mereka. Daripada Aisyah, Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah dan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf dalam solat.” (Riwayat Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Al Hakim)

Malaikat juga mengucapkan ‘Amin’ ketika imam selesai membaca al-Fatihah. Menunjukkan malaikat sentiasa bersama mereka yang solat dan mendoakan kebaikan mereka.

Abu Hurairah meriwayatkan, Nabi SAW bersabda: “Apabila imam membaca ‘Amin’ hendaklah kamu mengucapkan ‘Amin’, kerana sesungguhnya malaikat juga membaca ‘Amin’ bersama dengan imam. Sesiapa yang bersamaan ucapan ‘Amin’ dengan ucapan malaikat, akan diampuni dosa-dosanya yang lalu.” (Riwayat Muslim)

Kelebihan doa malaikat

Selepas selesai solat, maka kita akan duduk sebentar sebagai kerehatan dan sedikit zikrullah bagi menampung kekurangan solat dilakukan. Maka, di sini kita masih lagi mendapat kelebihan doa malaikat.

Rasulullah SAW bersabda: “Malaikat akan selalu berselawat kepada salah satu antara kalian selama ia ada dalam tempat solat yang mana ia melakukan solat, selama ia belum batal wuduknya, malaikat berkata: Ya Allah ampunilah dan sayangilah ia.” (Riwayat Imam Ahmad)

Terdapat banyak lagi riwayat berkaitan malaikat dalam urusan kebaikan manusia. Lihatlah mereka yang bersedekah sentiasa mendapat perhatian malaikat.

Begitu juga mereka yang menziarahi orang sakit dan mengajak kebaikan kepada orang lain. Rasulullah SAW bersabda: “Tidaklah seorang Mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya pada waktu siang dan pada waktu malam sehingga subuh.” (Riwayat Imam Ahmad)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: