Beza air mazi , air mani dan air wadi

Air mani ialah cecair yang keluar ketika mencapai kemuncak syahwat ketika berjimak atau bermimpi hingga mengeluarkan mani. Hukum air mani adalah suci.

Walau bagaimanapun apabila keluar air mani, maka seseorang itu wajib mengangkat hadas besar iaitu mandi wajib.

Air mazi ialah air yang keluar ketika ghairah. Jika diyakini air yang keluar itu adalah air mazi, maka seseorang itu tidak wajib mandi hadas, memadai dia membasuh sahaja kemaluannya dan tempat yang terkena air mazi tersebut. Ini kerana air mazi adalah najis mutawassitah (pertengahan).

Air wadi pula ialah air putih pekat yang keluar dari kemaluan lelaki dan wanita selepas membuang air kecil, atau mengangkat sesuatu barang yang berat atau kepenatan. Hukumnya adalah najis mutawassitah iaitu sama dengan air mazi dan tidak perlu mandi wajib memadai dengan membasuhnya sahaja.

Sekiranya air mazi dan wadi terkena pada pakaian ketika solat, solat tidak sah kerana kedua-duanya adalah najis mutawassitah.

Air mani tidak najis, jika terkena pakaian ketika solat, solat tidak batal

3 Respons

  1. sy bru jer kuar sejenis cecair dr kemaluan sy td…
    tapi saya xthu tu samade air mani,wazi ataupun wadi….
    sebb msa kuar ccair tu sy brmimpi sdg naik kreta n de prempuan ltak kepala die kat bahu saya (macam bermanja la)…..n saya pn sdr dari mimpi (saya tahan dari cecair tu trus keluar lagi sebab saya dh sedar dari mimpi)….sy tgk kat kemaluan saya,de cecair putih (cam air mani tapi cair jer)…..selepas seluar saya tu kering saya tgok xde pn kesan melekit ataupn pada bhgian seluar sy itu mengeras (kalau air mani kering,bhagian pada kain kite akan jadi keras kan? )…..so,ni air ape ek…..mani ke wazi ke wadi……..please…..

  2. Saya dh terkeluar bru2 ni..tngh tidur bwh kipas and then bila bangun basah sikit..bau la sikt..so,ni air ape ek…..mani ke mazi ke wadi……..please…..

  3. Salam.apakah hukum memusuhi orang yang suka mengumpat?

Tinggalkan Jawapan

