Facebook, Twitter melekakan dan boleh jadi gila

 

MASSACHUSETTS – Kajian mendapati laman sosial Facebook dan Twitter mampu membuat manusia cende-rung mengasingkan diri daripada dunia nyata.

Penyelidik Institut Teknologi Massachusetts, Amerika Syarikat (AS), Sherry Turkle mendakwa, laman sosial itu mampu mendominasi kehidupan harian, membuat seseorang itu terpencil dan tidak bersikap seperti seorang manusia.

Menurutnya, teknologi itu sebenarnya mengasingkan individu daripada berkomunikasi dengan manusia sesama manusia melalui alam maya adalah sesuatu yang buruk untuk dunia nyata.

“Laman sosial ini memberi kesan kepada manusia, termasuk membuat seseorang itu gila dan memberi impak buruk kepada kelakuan mereka seperti dilakukan Simone Back, bulan lalu,” katanya.

Back, 42, seorang pekerja badan kebajikan Britain, dijumpai mati selepas mengambil ubat berlebihan dos akibat tertekan di rumahnya di Brighton, bulan lalu.

Namun, penyokong Facebook dan Twitter menuntut media sosial memberi manfaat kepada kehidupan seharian, misalnya, mampu berkomunikasi dengan lebih baik untuk hubungan jarak jauh

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: